Reiservaringen met de Bürstner Elegance i726

Jos Zoun en Erna Baars leidden een zeer druk bestaan. Beiden vervulden ze functies als eindverantwoordelijke bij diverse organisaties in de zorgsector. Werkweken van zestig uur of meer waren geruime tijd geen uitzondering. Minder gaan werken en op termijn niet meer werken, was de aanleiding om eens na te denken over al die vrije tijd en hoe die kon worden opgevuld. Ooit eens gaan rondtrekken, was een diep gekoesterd verlangen. Inmiddels reizen ze al jaren met hun Bürstner Elegance i726. Hier leest u hoe het allemaal begon.

Zo groen als gras

“Geen van ons beiden had ervaring met kamperen. Zelfs in onze jeugd hadden we nog nooit gekampeerd. We waren überhaupt nog nooit op een camping geweest. Kortom, toen we eraan begonnen, waren we zo groen als gras.”

Afgestudeerd in de camperkunde

erna zoun“Jos was al gestopt met werken. Dat gaf hem de gelegenheid een diepgaande studie te starten over de verschillende merken, types en uitvoeringen. Daardoor wisten we precies wat we wilden. Een van de grootste verschillen tussen caravans en campers is naast de separate aandrijving, de complexiteit in techniek en de veelheid aan technische accessoires. We hebben onder meer gekozen voor luchtvering. Dat geeft een enorm gevoel van comfort.

Ook een internetschotel vonden we heel belangrijk. Daardoor kan Erna haar werk als coach en consultant ook onderweg onderhouden en blijven we in contact met familie en vrienden. Bovendien is het uiterst handig om ter plaatse te beoordelen wat de weersverwachtingen zijn om daar het plan voor de dag op af te stemmen. En we vinden het altijd leuk om jongelui te helpen. Als die ergens met een klein tentje staan en lopen te zoeken naar stopcontacten, laten we ze gewoon bij ons inpluggen en geven we hen toegang tot onze elektriciteit en ons draadloos netwerk. En zo maak je ook heel gauw nieuwe vrienden.”

Vrachtwagenrijbewijs

“De Bürstner Elegance is een vrij groot ‘apparaat’. Voor de zekerheid heeft Jos zijn groot rijbewijs gehaald. Formeel bedraagt het ledig gewicht 3.250 kilogram. Dus je mag er in feite al met een B‑rijbewijs mee de weg op. Zodra je er zelf in gaat zitten met bagage, wat water aan boord neemt en nog wat vuil water in de tank hebt, dan zit je daar toch snel overheen. Na de inbouw van enkele accessoires weegt onze wagen nu inmiddels bijna vier ton.”

Erna is de rij-instructeur van Jos heel dankbaar. “Hij heeft hem gewoon heel anders leren rijden, door verder vooruit te kijken en beter te anticiperen. Voor de veiligheid zou eigenlijk iedereen minstens enkele lessen moeten volgen, voor ze met een camper gaan rijden. Je wordt je gewoon veel bewuster van de gevaren. Daar waren we van tevoren niet op bedacht. Wij wilden in ieder geval absoluut geen risico’s nemen.”

“Een trektocht heeft geen einddoel. De reis is de bestemming.”

Andere rolverdeling

jos-zoun“De echte kampeerders lachten zich rot om onze nieuwsbrieven. Daarin deelden we heel openhartig al onze prille ervaringen. Bijvoorbeeld dat we niet eens wisten dat je op een camping zelf papier moet meenemen naar het toilet. Dat gebeurt je overigens maar één keer, maar als je daar zit, is het gewoon al te laat. En zo hebben we heel wat moeten leren. ‘Waar zijn we aan begonnen?’, dachten we af en toe wel.

Wat overigens opmerkelijk was, is dat er een verandering in ons leven is opgetreden door de camper.” Doordat Erna meestal tot later werkte, zorgde Jos voor het eten en deed hij meer zaken in het huishouden. Inmiddels is er een nieuwe taakverdeling: Jos zorgt voor de techniek en Erna voor het huishouden. “De grenzen tussen die beide domeinen vervagen overigens. Voor de camper heeft Erna in haar eentje de uitzet uitgezocht en gekocht. Het deed een beetje denken aan op kamers gaan. En in het begin ben je steeds van alles kwijt. Hoe kan dat toch dat je op zestien vierkante meter zoveel kwijt kunt zijn. We moesten gewoon overal nieuwe routines voor ontwikkelen.”

Check out procedure

“Het was heerlijk om al binnen enkele weken vertrouwd te raken met de nodige routines. Vertrekken met een camper vergt een aantal handelingen en checks. Nog heel af en toe vergeten we een detail en vliegt er onderweg ineens een la open, maar niet vaak en het leidde nooit tot narigheid. Ooit zagen we een camper rijden met een uitgeklapte schotelantenne. Hopelijk is dat goed afgelopen. Voor we vertrekken voeren we altijd een aantal controles uit.

Opstapje ingeklapt, (dak-)ramen dicht, schotel in, boiler uit, gas uit, slotjes van deurtjes en laden dicht, toilet dicht, inhoud van de kastjes ‘rammelvast’, fietsen aangesnoerd, elektriciteit afgekoppeld, koelkast en vriezer op slot, daarbinnen alles schuifbestendig, aanrecht leeg, hoofdschakelaar van de huiskameraccu’s uit, schalen stootvast in de oven, kruimeldief in de opbergruimte (lumineus idee van Jos) vastgeklemd aan de lader en zo kunnen we nog wel even doorgaan. Ondertussen is het een vaste routine geworden.”

Lekker luieren, even niets hoeven… Fietsjes mee en door het Franse landschap zoeven..

Reiservaringen met Burstner camper

Uitgeslapen helpdesk

“Met al die systemen aan boord hebben we een heel dik pakket aan handleidingen. Bij de aankoop krijg je alles uitgebreid uitgelegd. Dat neem je dan voor kennisgeving aan, maar hoe meer je hoort, des te meer je ook vergeet. Tegen de tijd dat je zelf vertrekt, weet je eigenlijk helemaal niets meer. Zo beleefden we op een van de eerste dagen een paniekmoment. Het hefbed ging niet meer omhoog. Dat bleek uiteindelijk eenvoudig op te lossen door eerst twee knoppen tegelijk in te drukken. Op zich heel makkelijk, maar je moet het maar weten.

Als we iets niet weten bellen we onze dealer de Gelderse Camper Centrale. Die geeft perfecte service. In de loop der tijd hoeven we hen steeds minder te bellen.”

Reiservaringen Bürstner

Reiservaringen Burstner“In Nederland zijn we gewend dat de grond redelijk vlak is, maar in het buitenland begeef je je al snel op een hellend vlak. Om zo comfortabel mogelijk te slapen is het noodzakelijk om waterpas te staan. Anders rol je door zodra je je omdraait tijdens de slaap. Wanneer de stelpootjes uitstaan en je je omdraait in bed, dan wiebelt het amper nog. Het is mogelijk de camper met de hand waterpas te stellen door keggen onder een of meer wielen te plaatsen. Daarmee krijg je hem bijna nooit helemaal vlak. En het is een heel gedoe.

Daarom hebben we een leveling systeem laten aanbrengen. Na aankomst staat echt binnen vier minuten alles vlak en zitten wij lekker buiten op onze tuinstoelen. Zonder discussies. Met een beetje leedvermaak zien we veel reizigers daar nog vaak mee hannesen. Voordat zij klaar zijn met het stellen van hun camper, is hun vakantie bijna voorbij. En soms hebben die stellen daardoor ook wat te stellen met elkaar.

Eerst wisten we niet dat onze camper door het systeem ook best met alle wielen van de grond af mag worden getild. We schrokken er een beetje van toen we zo in de lucht leken te zweven. Voor de zekerheid hebben we maar even gebeld en dit bleek geen enkel bezwaar. Toch vinden we het maar een raar gezicht.”

Met de vlam in de pijp

“In het begin reden we véél te lang en veel te ver door. Soms wel honderden kilometers per dag. Door al het harde werken tijdens onze loopbaan zijn we misschien nogal doelgericht geworden. Bovendien zitten we allebei anders in elkaar en nu hebben we alle tijd om echt alles te overleggen. Het is heel grappig om te ontdekken hoe verschillend we allebei zijn. Doordat je zo dicht op elkaar zit, wordt dat allemaal uitvergroot. Daardoor leren we elkaar opnieuw heel goed kennen. We zijn onze levens opnieuw op elkaar aan het afstemmen. En ook dat vinden we gelukkig een heel mooi en leuk avontuur. De volgende reis gaat naar Italië. Dolce far niente, zalig niets doen.”

Wilt u het avontuur ook aangaan?

Wilt u het avontuur ook aangaan? Kom dan naar Gelderse Camper Centrale en bewonder de mooiste campers. Wij adviseren u graag welke camper het beste bij u past. Kom langs in onze showroom of neem contact met ons op.