In gesprek met de grootste camperclub van Nederland

Nederlanders zijn echte kampeerders, dus zodra de eerste zonnestralen door de wolken breken, trekken we massaal met onze campers en caravans naar de camping toe. Ons kleine kampeerland telt daarom ook een groot aantal liefhebbers van caravans en campers. Deze passie voor caravans en campers uit zich vaak door lid te worden van een caravan- of camperclub. Wij waren nieuwsgierig naar hoe het er bij zo’n camperclub aan toe gaat en gingen in gesprek met de grootste camperclub van Nederland, de Nederlandse Kampeerauto Club (NKC). De NKC bestaat al 38 jaar. Wij vroegen Marretje Jelmersma over haar band met campers en de NKC. Nieuwsgierig? Lees hier haar verhaal.

marretje-jelmersma-nkc

Wat is uw functie binnen de NKC?

Marretje is sinds 2006 werkzaam bij de NKC. Op dit moment werkt zij op het hoofdkantoor in Soesterberg als Marketing & Communicatie manager. En op de vraag wat haar functie is binnen de NKC zegt ze steevast: “mijn collega’s en ik zorgen ervoor dat camperaars in Nederland en in Europa onbezorgd kunnen camperen.” Ze vertelt dat de camperaar altijd centraal staat bij alles wat de NKC onderneemt. De NKC biedt daarom allerlei faciliteiten die een camperaar onderweg nodig heeft. Denk hierbij aan technisch en juridisch advies, maar bijvoorbeeld ook informatie over de dichtstbijzijnde camperplaats.

Marretje vertelt ook dat de NKC op dit moment ruim 31.500 leden heeft en dat de camperclub nog steeds “groeit als kool”. De afgelopen vijf jaar is het aantal campers in Nederland met 42,5 % gestegen, de NKC is in afgelopen vijf jaar met 72% in ledenaantal gestegen.” Op deze groei wil de NKC de komende jaren nog veel meer in gaan spelen. Ze staan niet stil, maar willen steeds opnieuw inspelen op de behoeftes van de camperaar van vandaag en van de toekomst.

Welke ontwikkelingen heeft de NKC de afgelopen jaren doorgemaakt?

Voordat Marretje bij de NKC kwam werken was zij zelf al van jongs af aan het camperen. In 1980 heeft ze samen met haar man hun eerste volkswagenbusje omgebouwd tot camper. Ze vertelt dat de NKC acht jaar geleden heel anders was dan nu. “We hebben van het bestuur de kans gekregen om onszelf te professionaliseren en dat hebben we gedaan.”

De professionaliteit van de NKC is ook duidelijk terug te vinden in het grote aantal medewerkers en vrijwilligers die zich inzetten voor de club. De afgelopen jaren is de NKC namelijk gegroeid van een vereniging met 12.500 leden naar een hybride organisatie met 40 betaalde medewerkers en meer dan 200 vrijwilligers en ruim 31.500 leden. Marretje is niet van plan om nu stil te gaan staan, maar wil deze ruime groei geleidelijk door te zetten, want ”het ontzorgen van de camperaar, dat is ons doel. We willen namelijk hét platform zijn voor de camperaar waar hij terecht kan voor alles wat met camperen te maken heeft.”

Wat doet de marketing & communicatie afdeling van de NKC?

Naast het adviseren en informeren via allerlei media, is een belangrijk deel waar de afdeling van Marretje zich mee bezighoudt onderzoek. Elk jaar onderzoekt NKC de tevredenheid onder haar leden. Naast het grootschalige onderzoek beschikt de NKC over een opiniepanel waar 2500 leden bij betrokken zijn. Vier keer per jaar worden deze opinieleden gevraagd om hun mening te geven over alles wat met camperen te maken heeft. “Door het onderzoek weten wij precies wat er speelt onder de camperaar en wij proberen daar continu op in te spelen.”

Daarnaast is lobbyen in Brussel een belangrijk onderdeel van de taak van de afdeling van Marretje en de NKC in het algemeen. Door actief te lobbyen zien zij toe op het behartigen van de belangen van alle camperaars in Nederland en in Europa.

De afgelopen maanden is Marretje met haar team ook heel druk geweest met de nieuwe website die nu een maand online is. “In onze website gaat het nu voornamelijk over inspireren, informeren, kennis delen en verbinden.” Deze website is helemaal ingericht om het de camperaar zo gemakkelijk mogelijk te maken. Het doel van de NKC is om deze missie de komende jaren door te zetten en NKC letterlijk steeds meer op de kaart te zetten. “We zijn eigenlijk belangenbehartiger, uitgever, verzekeraar, touroperator en lobbyist tegelijk, alles gericht op het belang van de camperaar.”

De mooiste ervaring binnen 8 jaar NKC..

Allereerst geeft Marretje aan dat zij ontzettend trots is op de “Campercontact App”. Destijds heeft de NKC de campercontactwebsite overgenomen en volledig geprofessionaliseerd. De website wordt actueel gehouden door camperaars en er kunnen b.v. beoordelingen worden gegeven. Zo’n 15 moderatoren zorgen ervoor dat alle informatie gecontroleerd wordt. De site bevat op dit moment 16.500 locaties in 38 landen door heel Europa. Deze gegevens staan –in zes talen- ook op de Campercontact-app, waardoor alle informatie eigenlijk “in je broekzak” zit. Naast de volledige database camperlocaties bevat de app diverse andere functionaliteiten, zoals een markeerfunctie, waardoor de eigen camper gemakkelijk terug te vinden is. Kortom, “Iedereen kan een camper app maken maar wij weten waar de camperaar behoefte aan heeft. Dat maakt de app ook zo’n succes in binnen- en buitenland.”

Daarnaast is Marretje enorm trots op de goede samenwerking tussen alle professionals en alle vrijwilligers van de NKC. “Onze leden en onze vrijwilligers zijn eigenlijk de oren en ogen van de camperaar en dat is voor ons als NKC enorm van toegevoegde waarden. Op deze manier kunnen wij de belangen van de camperaar ook echt zo goed mogelijk behartigen.”

Wat heeft een NKC lidmaatschap allemaal te bieden?

Een lidmaatschap bij de NKC heeft enorm veel voordelen. Daarentegen hoeven camperaars geen lid te zijn om gebruik te kunnen maken van bijvoorbeeld de Campercontact App of de informatie op de website. Dat is meteen ook de kracht van de NKC, het is namelijk voor iedere camperaar. Voor meer informatie over de NKC en het aanvragen van een lidmaatschap gaat u naar de www.nkc.nl.