De 5 leukste kampeer- en vakantietrends 2016

Het jaar is al even begonnen. De hoogste tijd dus om eens te kijken naar de kampeer- en vakantietrends van het jaar 2016. De winter lijkt overgeslagen te zijn dit jaar, des te meer reden om ons alvast bezig te houden met onze vakantieplannen voor aankomende zomer. Waar gaan we heen en met wie? Hoeveel mag het kosten en kiezen we voor een hotel of de camping? Specifieke vragen die elk jaar weer bepalend zijn voor de uiteindelijke vakantiebestemming. Maar wist u dat ook vakantietrends voor een groot gedeelte bepalen hoe en waar wij onze vakantie doorbrengen? Wij lichten graag een aantal opvallende trends voor u toe. Ga er maar eens rustig voor zitten.

glamping-campers-en-landschap

Globale trends in vakantieland

Kamperen op de camping is natuurlijk maar één van de vele manieren om vakantie te vieren. Het leek ons om die reden dan ook interessant om dit artikel in eerste instantie iets breder in te steken. We kijken daarom eerst naar de algemene vakantietrends op dit moment.

  1. De eerste opvallende trend die wij vonden is de ‘multigeneratievakantie’. In plaats van alleen het gezin gaat de gehele familie mee op vakantie. Van opa en oma tot de (achter)kleinkinderen, iedereen is van de partij. Volgens experts komt deze trend waarschijnlijk voort uit de behoefte om het gebrek aan tijd voor elkaar te compenseren met een gezamenlijke familievakantie. Daarnaast zijn de ‘ouderen’ van vandaag steeds fitter en vinden het nog steeds leuk om verre reizen te maken. Is deze trend niets voor u? Geen probleem er zijn er nog meer.
  2. Een tweede trend die wij ook interessant vonden om toe te lichten is de ‘transforcation’. Steeds meer vakantiegangers blijken behoefte te hebben aan reflectie en bezinning op hun vakantieadres. Iets leren van de vakantiebestemming of het doen van vrijwilligerswerk blijkt erg populair te zijn. In het verlengde hiervan past ook de zogenaamde ‘digitale detox’ trend. Even geen social media, internet en e-mail checken. De tablets en smartphones gaan uit en de laptops blijven thuis om even helemaal weg te zijn van alle deze digitale invloeden van thuis. Dus leven in het hier en nu.
  3. Een derde en waarschijnlijk meer bekende trend is natuurlijk ‘glamping’. Kort gezegd, de belevenis van het echte kamperen gecombineerd met het comfort en de luxe van een vier sterren hotel. In deze categorie valt bijvoorbeeld een villatent in de buitenlucht met vijfpits gasfornuis, hemelbed, houten vloer én een bad op pootjes. Klinkt deze vakantietrend al beter in de oren? Wellicht is het huren van een camper dan ook een goed idee. De vrijheid en flexibiliteit van kamperen met alle gemakken en voorzieningen van thuis.
  4. Nog een leuke trend in de kampeerhoek is het bedenken van originele en creatieve ideeën voor extra kampeergemak, de zogenaamde ‘DIY camping’ (Do It Yourself). Denk hierbij aan een campingtoilet maken van een boodschappenkrat of een mobiele oplader op zonne-energie en nog veel meer leuke en slimme ideeën. Pinterest staat er vol van.
  5. De laatste trend is het kampeer enthousiasme van de millennials (25-35 jarigen). De reislust van millennals zorgt voor een beweging in het traditionele kamperen en we zien ze de eerste stappen zetten in de huur van campers.

dethleffs camper 2015Hoe zit het dan met caravan en camper trends?

Eén ding is zeker. Nederlanders zullen altijd blijven kamperen. Elke jaar trekken wij Nederlanders weer massaal met onze kampeerspullen naar campings in binnen en buitenland. Een vakantietrend die niet snel zal verdwijnen. Toch is in het aantal verkochte caravans de afgelopen tijd flink gedaald. Aan de andere kant stijgt de verkoop van campers aanzienlijk. Een woordvoerder van Bovag noemt het zelfs ‘een verschuiving naar een campercultuur’. Dit komt volgens hem doordat de vakantiegangers niet meer met de WC-rol over de camping willen, maar op zoek zijn naar luxe in de natuur (Glamping).

Daarnaast voldoet het kamperen met een camper ook beter aan de groeiende behoefte voor vrijheid en gemak in de vakantie. Niet lang op één plek blijven staan, maar zoveel mogelijk zien in korte tijd. Dit verklaart ook het groeiende aantal camperplaatsen (NKC) in Nederland, waar campers korte periodes kunnen recreëren en overnachten. Ook voor de camperaar met een minder grote portemonnee komen steeds meer kleinere en compacte campers op de markt. Kortom, het lijkt erop dat kamperen met de camper aan populariteit gaat winnen. Camper of niet, wij wensen u alvast veel plezier met het bedenken van uw vakantieplannen voor aankomend jaar.